Nedan hittar du vår verksamhetspolicy som lägger grunden för hur vi arbetar på Loffes Maskin- & Specialtransporter. Verksamhetspolicyn rör samtliga anställda och samarbetspartner.
Vår strävan att minsta vår miljöpåverkan genomsyrar hela organisationen och driver investeringsbeslut, transportuppdrag och framtidsvisioner. Vi ser att våra kunder ställer allt högre krav på oss som leverantör och vi välkomnar att miljön får ta en större roll vid inköpsbeslut. Vi vill erbjuda våra kunder klimatsmarta leveranser och samtidigt bibehålla samma höga kvalité.
Därför ska vi:
Vår policy utgår från att uppfylla krav som ställs från myndigheter, kunder och internt. Vi arbetar aktivt för att vara kundens förstahandsval och därför arbetar vi systematiskt och långsiktigt med att öka kvaliteten i vårt dagliga arbete.
Detta gör vi genom att:
Organisationen skall jobba med sådana attityder, värderingar och handlande i trafiken och mot medtrafikanter, att företaget och dess anställda blir att betrakta som goda föredömen för att på så sätt tillsammans jobba mot nollvisionen.
Vi utför aldrig uppdrag på ett sådant sätt att det kan leda till att vi bryter mot gällande lagstiftning och/eller vår policy.
Vi ska aktivt bidra till att öka trafiksäkerheten genom att:
Vi arbetar aktivt för att alla våra anställda ska uppleva en god och säker arbetsmiljö. Detta gör vi genom att integrera hälsa och säkerhet i vårt dagliga arbete. Det övergripande målet med arbetsmiljöarbetet är att främja friskfaktorer och förebygga risker på arbetet. Arbetet omfattar såväl den fysiska som den sociala och organisatoriska arbetsmiljön. Utöver lagstadgade krav som anges i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöverkets föreskrifter strävar vi efter en trygg, säker och välkomnande arbetsmiljö som inspirerar till goda samarbeten, hög effektivitet, miljömedvetenhet, trafiksäkerhet – och som möjliggör utveckling för alla medarbetare.
Hos oss innebär en god arbetsmiljö att varje medarbetare:
Andra delar för organisationens arbetsmiljö är:
Vår uppförandekod betonar värderingar och principer som är viktiga i förhållande till medarbetare, kunder, samarbetspartners och andra intressenter.
Arbetsvillkor
Kunder
Konkurrenter
Miljö
Samhället
Leverantörer, underleverantörer och samarbetspartners
Vi accepterar ingen form av kränkande särbehandling eller trakasserier på vår arbetsplats. Alla chefer i verksamheten tar signaler på sådant beteende på högsta allvar och utreda situationen för att sedan säkerställa att ovälkommet beteende upphör. Vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet och alla individer ska behandlas jämlikt och med respekt. Vårt arbetsmiljöansvar gäller samtliga anställda, men också inhyrd och inlånad arbetskraft samt praktikanter.
Alla medarbetare ska känna till våra rutiner/ handlingsplan vid en situation där kränkande särbehandling eller trakasserier uppstått, så att den drabbade snabbt kan få hjälp och stöd.
Kränkande särbehandling innefattar handlingar som riktas mot en eller flera arbetstagare på ett kränkande sätt och som kan leda till ohälsa eller att dessa ställs utanför arbetsplatsens gemenskap. Det rör företeelser som i dagligt tal brukar kallas för bland annat vuxenmobbning, psykiskt våld och social utstötning.
Några exempel på kränkande särbehandling är:
Trakasserier kallas beteenden som förlöjligar eller nedvärderar medarbetare med koppling till de sju diskrimineringsgrunderna:
Trakasserier kan också vara av sexuell natur. Förutom kommentarer och ord kan det vara att någon tafsar eller kastar närgångna blickar. Det kan också handla om ovälkomna komplimanger, inbjudningar och anspelningar.
Det alltid är den enskildes upplevelse av situationen som avgör vad som är kränkande. En medarbetare som säger ifrån att ett beteende är ovälkommet ska respekteras och beteendet ska upphöra omgående. Att medvetet kränka eller trakassera en kollega är en handling som bryter mot anställningsavtalet och som är förbjuden enligt lag. Disciplinära åtgärder som exempelvis varning, omplacering, uppsägning eller avsked kommer därför att vidtas.
Tillfälliga meningsskiljaktigheter, samarbetsproblem eller olika uppfattningar om en frågeställning betyder inte att det är fråga om kränkande särbehandling utan är helt normala företeelser inom en verksamhet. Att ha olika uppfattningar bör accepteras och respekteras.
Vi ska vara en arbetsplats där alla ska få samma villkor och förutsättningar, oavsett könstillhörighet, etnisitet eller sexuelläggning. Vi eftersträvar ett inkluderande klimat där alla känner sig välkomna och kan bidra med sin fulla potential.
Vi verkar för detta genom att:
Vår policy för riskbruk och skadligt bruk inkluderar all form av bruk som kan påverka arbetsplatsen. Detta gäller frågor om alkohol, droger, läkemedel men även spel, shopping, sex och sociala medier. Med skadligt bruk menar man ett beteende som får negativa konsekvenser för individen och organisationen. Detta beteende kan påverka hälsan, ekonomin och hur man beter sig i sociala sammanhang.
Vi vill verka för att förhindra att någon av våra medarbetare hamnar i skadligt bruk eller riskbruk. Med ett aktivt arbete mot riskbruk och skadligt bruk kan vi undvika onödiga kostnader, eventuella skador och tillbud, och värna om en bättre arbetsmiljö och hälsa för våra medarbetare.
Våra riktlinjer är följande:
Vi har ett gemensamt ansvar för vår arbetsmiljö och kollegor. Vid misstanke om att en medarbetare har problem har man alltid rätt att agera. Tala gärna med närmsta chef eller annan på företaget du känner förtroende för. Kommer inte informationen fram kan vi heller inte hjälpa den personen som behöver det.
Vid användning av sociala medier kan vi stärka vårt varumärke och sprida vårt budskap. Vi kan också stärka bilden av oss som ett öppet och social företag. Det man bör tänka på är att varje gång du lägger upp något online ska du skänka en extra tanke på om du agerar privat eller inom ramen för din yrkesroll. Det du lägger upp påverkar inte alltid bara bilden av dig själv utan även bilden av företaget.
Viktigt att tänka på innan du lägger upp något
Loffes Maskin- & Specialtransporter AB
Org nr. 556315-827